Historie

Oprichting van de club

Ik voel me vereerd en verheugd door de vraag om dit verhaal eens op te tekenen. Het is even terugdenken en het zoeken heeft me nostalgische herinneringen opgeleverd … Het “ware verhaal” kan ik niet vertellen, wel “mijn verhaal”.* Bij voorbaat mijn excuus; voor iedereen die ik vergeet te noemen, verkeerd citeer, etc. Laat dit tevens een uitnodiging zijn voor anderen om het verhaal aan te vullen. Voor de mensen van toen; om mijn ongetwijfeld veelvuldige overdrijvingen rond de oprichting te nuanceren. Maar vooral ook voor iedereen van tussen toen en nu. Om het verhaal compleet te maken. Laten we hopen op nog vele jaren en hoofdstukken.  

De datum heb ik niet meer paraat. De locatie wel: aan de bar van Café de Fiets. Toen nog in handen van Frans van Pinkteren (inmiddels eigenaar van een hotel in Frankrijk). Fervent fan van eigen waar en werkgever van twee jongemannen…

Het moet ergens in het vroege voorjaar van 2004 zijn geweest. In elk geval later op de avond. Twee jonge mannen, beide barman van Café de Fuik, zaten aan de verkeerde kant van de bar (of goede, tis maar hoe het bekijkt, maar in elk geval aan die kant waar de krukken staan en dus niet in dienst). Het gesprek ging over sporten en dan studentensporten in het bijzonder. Dat je er een studenten Jeux de boules club was, een studenten Jiu-jitsu club en ga zo maar door. Maar geen studentenvoetbalclub dus. Echt niet? Nee, echt niet. Als ze toen een smartphone hadden, hadden ze het vast gegoogled en waren ze erachter gekomen dat formeel gezien Uni-vv destijds de
studentenvoetbalvereniging van de RU was. Maar het was 2004. Ze hadden geen smartphone, dus ze namen aan van niet. Dat ze allebei eigenlijk niet konden voetballen remde hun beschonken overmoed niet af. “We richten er zelf wel één op. Dan wordt jij de voorzitter, ik de secretaris en dan noemen we het FC Kunde!” declameerde een van de jongemannen, Alexander van der Graaf. Het was vast en zeker bij deze barpraat en leuke fantasie gebleven, als de andere jongeman, Bauke van der Laan, niet nog diezelfde week een flyer van het overkoepelende studentensportbestuur, de NSSR, zag liggen, met de vraag of er geen mensen geïnteresseerd waren om het studentenvoetbal nieuw leven in te blazen….

Toeval bestaat niet, concludeerde beide heren. Zo betogen ze een paar dagen later af naar een zaaltje in het sportcentrum, waar de NSSR een bijeenkomst hield voor geïnteresseerden. In dat zaaltje waren alle leden van het oprichtingsbestuur aanwezig. Bram Loeffen, Stephen Friedrichs, Noud Buenen, Laurens de Wit, Alexander van der Graaf en Bauke van der Laan. Met deze mannen zijn we maar gewoon begonnen. En waar begin je mee als je een voetbalclub wilt oprichten? Voetballen natuurlijk! Via alle kanalen die we hadden of konden gebruiken, kondigden we een wekelijkse voetbalavond aan. Voor iedereen die zin had. De eerste avond kwamen er 15 man, maar al snel liep het op naar soms wel een man of vrouw of  50. Op die avonden werd gevoetbald, interesse gepeild en geronseld.

Naast die avonden spraken de heren af, om te regelen. Want met alleen voetballen kom je er natuurlijk niet. Omdat we zelf ook niet precies wisten hoe je dat deed, zijn we maar gewoon begonnen. Sportcentrum benaderen, KNVB benaderen en vragen door welke hoepels we moesten springen. Zo werden er statuten opgesteld, welke nodig waren voor registratie bij Notaris en daarmee nodig voor de KVK-registratie, welke weer nodig is om je aan te melden bij de KNVB. Zo ontvouwde de route naar een nieuwe club zich. Gewoon stug stapje voor stapje zaken regelen. Even leek het lastig te worden, want een club moet op tijd (lees voor mei) worden aangemeld bij de KNVB om het seizoen erop aan de competitie deel te mogen nemen.  Dat resulteerde in een oprichtings-ALV op 27 april 2004. 

Het is op die avond dat ook de statuten van de club en het huishoudelijk reglement zijn vastgesteld. Het is dus ook op die avond geweest, dat alle aanwezigen instemden met het voorstel om de club FC kunde te noemen. Destijds nog wel als FC KUNde geschreven, omdat de Radboud Universiteit tot september 2004 nog Katholieke Universiteit Nijmegen heette. Ik kan me niet herinneren dat er op die ALV veel discussie is geweest over die naam. Wel dat er later veel over gepraat en geschreven werd. En dat was in ons voordeel, want zo kwamen we wat zichtbaarder in de Gelderlander terecht en wisten mensen al snel wie we waren. Over de clubkleuren is langer gesproken. Vele exotische combinaties met goud, paars en roze passeerden de revue. In mijn herinnering had niemand echt goede argumenten voor een kleurencombinatie, waardoor niks op een meerderheid kon rekenen. Uiteindelijk bleef een veilige combinatie van blauw en lichtblauw over. Één voorwaarde was belangrijk: Het moesten absoluut andere kleuren zijn dan die van Uni VV. want ja, er was nog een andere studentenvoetbalclub. En dat zat nog niet helemaal lekker.

Met niet te veel detail is dit dus het verhaal van de oprichting. De aanleiding, de initiator, de gangmaker, de begunstigde en de tegenslag. Kortom, alle ingrediënten die een goed heldenverhaal moet hebben. Het is echter alleen het verhaal van de oprichting. Uit die eerste tijd zijn nog veel leuke anekdotes op te diepen en ook belangrijke verhalen te vertellen. Wie weet volgen deze nog in enkele edities van De Wereldkundig!


Voorgaande besturen

Bestuur '20-'21

Voorzitter: Silke Lamers
Secretaris: Sharon Teunissen van Manen
Penningmeester: Lukas Sonntag
Wedstrijdsecretaris: Nienke Akkerman
Commissiecoördinator: Roosmarijn Kockelkoren
Commisaris Algemene Zaken: Jamilla Windt


Bestuur '19-'20

Voorzitter: Ot Verwijs
Secretaris: Anouk Jurrius
Penningmeester: Johan Bonekamp
Wedstrijdsecretaris: Amber Cauwels
Commissiecoördinator: Tijs Matser
Commisaris Algemene Zaken: Mariëlle van der Ligt


Bestuur '18-'19
Voorzitter: Wout Visser
Secretaris: Wiepke Koekenberg
Penningmeester: Simone van Maren
Wedstrijdsecretaris: Marlies Otten
Commissiecoördinator: Sophie van den Berg
Commisaris Algemene Zaken: Rik Heikamp

Bestuur '17-'18
Voorzitter: David Mook
Secretaris: Dorien Sluijsmans
Penningmeester: Elise Hendriks
Wedstrijdsecretaris: Ruud de Hoop
Commissiecoördinator: Michelle Groenewoud
Commissaris Algemene Zaken: Lisa Schapink

Bestuur
 '16-'17
Voorzitter: Erik Snijder
Secretaris/ vice-voorzitter: Marieke Oldenboom
Penningmeester: Mireille Noordhoorn
Wedstrijdsecretaris: Ellen de Fockert
Commissiecoördinator: Annette Koekkoek

Bestuur '15-'16

Voorzitter: Thomas Budry
Secretaris/ vice-voorzitter: Bryan Willems
Penningmeester: Giselle Loeffen
Wedstrijdsecretaris: Wilbert Versluis
Commissie Coördinator: Britt van Ruijven

Bestuur '14-'15

Voorzitter: Ann-Silvie Penning de Vries
Secretaris/ vice-voorzitter: Richard Mooren
Penningmeester: Gief de Gruijter
Wedstrijdsecretaris: Leroy Leenhouwers
Commissie Coördinator: Robbert Niessen
Algemene Zaken: Suzanne de Jong

Bestuur '13-'14

Voorzitter: Hans Martens
Secretaris/ vice-voorzitter: Maaike de Wolf
Penningmeester: Sanne van Huet
Wedstrijdsecretarissen: Linde van de Put & Jasper Barreveld
Commissie Coördinator: Thijs den Heijer

 

Bestuur '12-'13

Voorzitter: Willem Derksen
Secretaris / vice-voorzitter: Liselotte Raben
Penningmeester: Danny Lenstra
Wedstrijdsecretarissen: Lieke van Son & Hannah Gayk
Commissie Coördinator: Steven Willems

 

Bestuur '11-'12

Voorzitter: Dennis Arns
Secretaris / vice-voorzitter: Florian Kunneman
Penningmeester: Nienke Roest
Wedstrijdsecretarissen: Fien Rademaker & Bas de Veen
Commissie Coördinator: Roel Klomberg

 

Bestuur '10-'11

Voorzitter: Jolijn van der Maas 
Secretaris / vice-voorzitter: Corine Mengers
Penningmeester: Maurits Bos
Wedstrijdsecretaris: Taki Verstegen
Commissie Coördinator: Malou Oudenampsen

 

Bestuur '09-'10

Voorzitter: Joris Droog
Secretaris / vice-voorzitter: Marte van den Bosch
Penningmeester: Fabio van de Schoor
Wedstrijdsecretarissen: Debbie Raeven & Sanneke Berens
Commissie Coördinator: Joris van Hulst

 

Bestuur '08-'09

Voorzitter: Roelof Ham
Secretaris / vice-voorzitter: Sanne Gielis
Penningmeester: Tim Diemel
Wedstrijdsecretarissen: Lea Raemaekers & Patrick Haarsma
Commissie Coördinator: Manoek Albert

 

Bestuur '07-'08

Voorzitter: Maarten van Rooij

Secretaris / vice-voorzitter: Janneke Alberts
Penningmeester: Fabio van de Schoor
Wedstrijdsecretarissen: Andy van den Heuvel & Jasper Vendelmans
Commissie Coördinator: Sanne Gielis


Bestuur '06-'07

Voorzitter: Denise Doomernik
Secretaris / vice-voorzitter: Niels Loeffen
Penningmeester: Rob Fraaije
Wedstrijdsecretaris: Davey van Raaij
Commissie Coördinator: Daan Zijlstra

 

Bestuur '05-'06

Voorzitter: Laurens de Wit
Secretaris / vice-voorzitter: Gillis Kempe
Penningmeester: Sven van den Beld
Wedstrijdsecretaris: Rick van de Kerkhof
Activiteitencoördinator: Job Mensink

 

Bestuur '04-'05

Voorzitter: Bauke van der Laan
Secretaris / vice-voorzitter: Bram Loeffen
Penningmeester: Noud Buenen
Wedstrijdsecretaris: Stephen Friedrichs
Activiteitencoördinator: Laurens de Wit

 

Oprichtingsbestuur 2004

Voorzitter: Bauke van der Laan
Penningmeester / vice-voorzitter: Alexander van der Graaff
Secretaris: Bram Loeffen
Wedstrijdsecretaris: Stephen Friedrichs
Commissaris Interne Zaken: Laurens de Wit
Commissaris Externe Zaken: Noud Buenen

 

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!